diumenge, 8 de febrer del 2009

El món dels "clicks" n'ha perdut el creador


Qui no s’enrecorda els “clicks” de Playmobil???
Qui no hi ha jugat alguna vegada??

Jo recordo especialment el “barco pirata” que un any els reis ens van portar a casa i va ser la joguina més rentabilitzada d’aquell any. Tots tres, els meus dos germans i jo ens vem fer un fart de jugar amb ell… que si penjavem, els clicks del màstil, que si feiem veure que navegava per l’alfombra en plena tempesta, que si una enfermera “infiltrada” era la donzella que s’havia de salvar ( l’heroi era un soldat de la guerra de secessió americana…)…en fi, la imaginació era totalment lliure aleshores, i el temps passava entre ninotet i ninotet…

Bé, tot això us ho explico, a part de que el record m’és molt entranyable, per que fa uns dies, llegint el diari tot esmorzant, vais llegir que el senyor Hans Beck havia mort.

I aquest senyor, fou l’inventor d’aquestes figuretes que imitaven els humans amb les que vam gaudir tant. I vaig exclamar un “Ohhh..” amb pena sentida.

I em vaig adonar que la nena que hi jugava encara és dins meu…
La notícia, clickant aquí.


Señor Beck, gràcies pel Vaixell Pirata, pel Castell amb almenes, pel “Fuerte” confederat, pels metges i l’Hospital, per les Princeses i Reis de l’Edat Mitjana, i , sobretot, pel somriure adorable, net i senzill dels seus ninotets, que sempre era allà, dibuixat gràcilment sobre el plàstic, i que mai perdien , ja fossin un pirata, un gladiador o un soldat, i que ens feien viure una infància alegre i positiva…



En Hans Beck, alemany, disenyador de joguines de Brandstäter, fou l’ inventor d’aquests ninotets de plàstic que van sortir al mercat l’any 1974 ( els “clicks” tenen la meva mateixa edat!!).

En Beck es va inspirar en dibuixos fets per nens i nenes per a disenyar els Playmobil: amb cap i ulls grossos, un somriure i sense nas ni orelles.
La seva primera figureta mesurava 7,5 cm, era fàcilment manejable per una mà infantil i movia braços i cames.

D’aquest disseny en va surgir la idea de convertir el prototip en una criatura dotada per a adaptar-se a qualsevol situació i professió, ja fossin pirates, indis, policies o metges, tot i que la movilitat de les seves articulacions era bastant escassa.

Tot i que la idea inicial era que fos una joguina per a infants de fins a quatre anys, els 'clicks' de Playmobil van deixar de ser un producte exclusivament infantil, en el sentit literal de la paraula, per a fascinar a col.leccionistes adults de tot el planeta. Hi ha una afició per aquest ninotes que fa que es facin fires de col.lecionistes a tot el món on cadascú els porta personalitzats i adaptats a qualsevol situació i època històrica, existeix la cultura playmobil molt més enllà de la simple joguina ( sense anar més lluny, en el meu últim viatge a Madrid, a les galeries de Fuencarral, vaig comprar un parell d'"adquisicions" al respecte, i us asseguro que creaven gran expectació...)


Adjunto web no oficial feta per col.leccionistes on veureu una mica més a què em refreixo ( Playclicks)


Avui en dia, l'empresa Playmobil porta venuts uns 2 mil 200 millons de ninotets i altres objetes relacionats, i exporta les seves joguines a 70 països.
Té uns tres mil empleats i factura 452 millons d’ eurus .

I en el món Playmobil se seguéix respetant el principi d’en Beck: "res d’horror, de violència, ni de tendències transitòries".

Aquest era el món sommiat pel pare dels clicks…


Gràcies de nou, senyor Beck... seguirem sommiant el seu mòn tant idí.lic i entranyable...